Marka: BUICK

Historia marki:
David Dunbar Buick urodził się w wiosce rybackiej w Szkocji w 1854 roku i mając dwa lata wyemigrował z rodzicami do Detroit w USA. David dorobił się majątku na produkcji urządzeń sanitarnych, wynalazł metodę pokrywania żeliwa emalią i został producentem nowoczesnych, białych wanien kąpielowych w firmie "Buick & Sherwood".
Pod koniec XIX wieku David zainteresował się silnikami spalinowymi i zaczął z nimi eksperymentować. Po sprzedaniu swoich udziałów w spółce za sumę 100 000 $ założył w 1899 "Buick Auto-Vim and Power Company" w celu produkcji stacjonarnych silników spalinowych dla przemysłu morskiego i rolnictwa. Wkrótce po założeniu firmy zaczął jednak myśleć o całym samochodzie i w 1902 roku był już bez pieniędzy, wydając wszystko na tworzenie prototypu. David zatrudnił w firmie utalentowanego mechanika Waltera Marr'a i razem zbudowali pierwszy samochód.
Na początku 1902 roku założył drugą z kolei firmę "Buick Manufacturing Company" z planami produkcji i sprzedawania zarówno samych silników jak i własnych kompletnych samochodów, ale już pod koniec roku wyczerpał się kapitał. David był zdolnym konstruktorem i potrafił zbudować doskonały samochód, ale tylko jeden (drugi w ogóle). Głównym sukcesem Buicka było opracowanie silnika górnozaworowego, silnik taki był znacznie mocniejszy niż stosowane wtedy powszechnie silniki bocznozaworowe.
W 1903 David pożyczył od braci Franka i Benjamina Briscoe 5000 $ i założył "Buick Motor Company". Bracia Briscoe, producenci wyrobów blaszanych, przejęli firmę wraz z projektem samochodu i odsprzedali ją towarzystwu "Flint Wagon Works". W 1904 Buick przeniósł się z rodziną do Flint w stanie Michigan, nowe przedsiębiorstwo dysponowało kapitałem 75 000 $, pozwalającym na zbudowanie małej fabryki samochodów pod technicznym kierownictwem Buicka i Marr'a. Niestety, firma zdołała wyprodukować w 1903 zaledwie 16, a w 1904 - 37 sztuk doskonałego Modelu B. Okazało się, że nawet "Flint Wagon Works" nie mają dostatecznych środków finansowych na uruchomienie produkcji w odpowiedniej skali.
W powiększeniu kapitału do 500 000 $ pomógł genialny biznesmen William Crapo Durant, w listopadzie 1904 roku przejął kontrolę nad "Buick Motor Company". Firma rosła w siłę z roku na rok i dzięki jej sukcesowi w 1908 Durant założył znany wszystkim koncern General Motors, do którego oprócz Buicka weszły marki Cadillac, Oldsmobile i Oakland (przemianowany później na Pontiaca), Chevrolet dołączył w 1918.
Produkcja w roku 1906 osiągnęła poziom 2295 aut, fabrykę rozbudowywano w wielkim pośpiechu, pragnąc zaspokoić rosnący popyt. Praca na budowie odbywała się na dwie zmiany. Flint stało się najszybciej rozwijającym się miastem Środkowego Zachodu. W 1907 roku ukazał się pierwszy 4-cylindrowy samochód - Model 10. 18-konne auto było łatwe w obsłudze i utrzymaniu. W 1908 roku fabrykę opuściło 8820 Buicków, co zapewniło firmie pozycję lidera w USA.
David nie znajdując wspólnego języka z Billym Durantem opuścił swoją firmę w 1906 roku i wrócił do Detroit. Dwa lata później sprzedał swoje udziały Billy'emu za sumę 100 000 $ i nigdy więcej nie zajmował się samochodami. Była to prawdopodobniej najgorsza decyzja finansowa w jego życiu, zmarł w biedzie, w 1929 roku. Billy Durant także opuścił stworzone przez siebie imperium w 1920 i zmarł w biedzie w 1947 roku...

Pojazdy marki

BUICK 50 SUPER MODEL 51

lata 1948-1948

Powstało wiele modeli Buick Series 50. Ten opisany tutaj pochodzi z roku 1948, różni się on niez

Data modyfikacji: 2011-01-17 14:42:01