Rolls-Royce Spirit of Ecstasy (1911)

Ocena: 0.00

Zaloguj się aby dokonać oceny albumu

Marka Rolls-Royce
Model Spirit of Ecstasy
Rocznik 1911
Typ limuzyna
Paliwo benzyna
Moc 0 KM
Pojemność 0 cm3
Skrzynia biegów
Oryginalny kolor
Aktualny kolor

Dodatkowe informacje

Historia weterana

100 lecie Spirit of Ecstasy legendarnej maskotki Rolls Royce. Jest dla wszystkich oczywiste, że piękna kobieta, wielka miłosc, pożądanie wyrzeżbione w kawałku metalu typowym dla wytwórców samochodów początku XX wieku w wypadku Spirit of Ecstasy jest czymś wyjątkowym. W przypadku Rolls-Royca nie był to pomysł pochodzący od firmy ani jej projektantów tylko od wyjątkowego klienta, własciciela samochodu, który zapragnął podzielić się z edwardiańskim towarzystwem swoim wielkim uczuciem do pięknej kobiety. Kim był ten mężczyzna i ta kobieta, którzy wpisali się na trwale do historii światowej motoryzacji. Eleanor Velasco Thornton była angielską aktorka, modelką atrystów, w wieku 16 lat opuściła szkołę aby rozpocząć pracę w Klubie Automobilowym, dzisiejszym RAC, później została sekretarką, asystentką drugiego Lorda Montagu z Beaulieu, arystokraty Johna Edwarda Scott-Montagu wielkiego miłośnika motoryzacji. Wielcy tego swiata w okresie Belle Epoque nie zadawali się z byle kim a ich zwiazki uczuciowe z najpiekniejszymi kobietami epoki były powszechnie zanane w towarzystwie aczkolwiek oficjalnie skrywane. Nie inaczej było w przypadku Króla Belgów Leopolda II z piękną tancerką, muzą artystów, Cléo de Mérode. Ta para również wpłynęła na rozwój motoryzacji w tym wypadku Mercedesa, pomysłem Cléo było zabudowanie prawdziwych wygodnych foteli w samochodzie króla. Związki możnych tego swiata, otwartych na nowość jaką był automobil, podążających za nowinkami techniki jaką był aeroplan, nowymi sportami jak wyścigi i rajdy samochodowe z luksusem i bogactwem wyrażanym inaczej niż kareta, kilka koni i pałac to był własnie przełom wieków. Sławę zdobywali artyści i artystki, aktorki i tancerki łamiące zasady, powstawało Moulin Rouge rodził się striptease jako sztuka, kobiety odkrywały swoją seksualność, wyrywały się ze sztywnej etykiety, mężczyzn z wyższych sfer nie interesowały już tylko damy wysoko urodzone. John Edward Scott-Montagu, absolwent Eton i Oxford, członek parlamentu z ramienia konserwatystów, przyjaciel Króla Edwarda VII od początków motoryzacji jej wielbiciel i entuziasta przyczynił się ważnie do jej rozwoju, był jej sojusznikiem w parlamencie najpierw w Izbie Gmin, później od 1905 roku w Izbie Lordów, członkiem Ławy Dróg (Road Board). Lord Montagu był pierwszym człowiekiem który wjechał samochodem na dziedziniec Parlamentu Brytyjskiego. Dla upamiętnienia zasług ojca trzeci lord z Beaulieu założył w posiadłości muzeum motoryzacyjne imieniem ojca z czasem przekształcone w Automotive Museum - National Motor Museum – Beaulieu. Lord Montagu był założycielem i wydawcą magazynu The Car Illustrated, pisma o wyjątkowym poziomie wydawniczym i edtorskim, na tamte czasy inowacyjnym. Magazyn w ciągu kilku lat dorobił się ilustracji w kolorze a niektóre pochodzace od Charlsa Syksa śmiało uznawano za dzieła sztuki. Aktywnośc lorda i innych zwoleników motoryzacji doprowadziła w 1903 roku do uchwalenia prawa zwanego MotorCar Bill, podnoszącego limit prędkości do 20mph i ustanawiającego obowiązek rejestracji automobili i automobilistów. Jeszcze wieksza zasługą lorda Montagu było namówienie Króla Edwarda VII do zainteresowania się motoryzacją, wyścigami samochodowymi których lord sam był entuzjastą, zajął trzecie miejsce w wyścigu Paryż – Ostenda w 1899 roku. Tak rodził się związek lorda arystokraty z samochodem a konkretnie z dopiero co powstałą absolutnie prestżową i luksusową marką Rolls-Royce, modelem Silver Ghost, który w owym czasie kosztował bagatela 1154 funty. Zaprzyjaźnił się z innym pasjonatem motoryzacji Cloude Johnson pierwszym sekretarzem Automobil Club of Great Britain & Ireland w którym pracowała Eleanor. W roku 1902 36 letni lord John Edward Scot-Montagu zartudnił jako swoją sekretarkę i asystentkę osobistą ale również w wydawanym magazynie The Car Illustrated piękną, młodziutką, inteligentną zaledwie 22 letnią aktorkę i modelkę Elanor Velaco Thornton. Kobietę zwiazaną z motoryzacją, aktywnie uczestniczącą w organizacji pierwszego 1000 milowego brytyjskiego rajdu samochodowego, pracowitą i niezwykle atrakcyjną. Ich związek, miłość od pierwszego wejżenia jak sam mówił, ze względu na małżeństwo lorda, zobowiązania małżeńsko-majątkowe, reguły edwardiańskiej etykiety oraz pochodzenie Eleanor z niższej sfery utrzymywany był w tajemnicy do tego stopnia, że ich córka Joanna została oddana przez matkę do adopcji. Ówczesne konwenanse szeroko korzystały z tego rozwiązania w całym arystokratycznym świecie. Znany jest również fakt, że małżonka lorda Lady Cecil nie była wojowniczo przeciwna temu związkowi a nawet go ochraniała, prowadziła z Elanor żywą korespondencję. Na przekór wszystkim i wszystkiemu miłość lorda Montagu i Eleanor trwała, przez kolejną dekadę byli nierozłączni aż do tragicznej śmierci Eleanor 30 grudnia 1915 roku. Thornton albo Thorn lub Thorny dla przyjaciół była ulubiona modelką Charlesa Syksa, pozowała do wielu jego dzieł malarskich, rzeźbiarskich i rysunków. W 1903 roku lord Monagu poddał talenty rzeźbiarskie Syksa pierwszemu poważnemu testowi z okazji znanego już w Europie i świecie wyścigu The Gordon Bennett Motor Race. Tym razem w Irlandii trzeci z kolei puchar przyciągnął uwagę licznej publiczności a cztery zespoły klubów motorowych Brytanii, Francji, Niemiec i USA rywalizowały o tradycyjne torfeum jak i nowy ufundowany przez lorda Montagu puchar za najlepszy łączny wynik. Zdobyła go załoga z Francji, brytyjczycy zostali zdyskwalifikowani za niedozwoloną pomoc na trasie. Mimo ogromnego zainteresowania zawody nie mogły sie odbyć w Anglii ponieważ ówczesne prawo zabraniało wyścigów na drogach publicznych a Irlandia uchwaliła akt na to zezwalający. Abt skomplementować Irlandię za gościnnośc załoga brytyjska zdecydowała się wystąpić w zielonym kolorze samochodów nazwanym Shamrock green, który z czasem powrzechnie nazwano British racing green. Charles wykonał puchar w srebrze, symbolizujący figurkę kobiety trzymającą w dłoniach uskrzydlony samochód. Lord docenił Charlsa słowami o orginalności projektu i pięknie koncepcji. Modelką artysty była Eleanor. Około roku 1910 w świecie motoryzacji nastała moda na ozdobabianie maski swojego samochodu indywidualną maskotką, często wykonywaną na szczególne zamówienie u sławnych artystów rzeźbiarzy. Historia donosi, że firma Rolls-Royce nie faworyzowała tej nowości a Sir Royce bardzo rzadko używał samochód z maskotką na masce. Lord Montagu również postanowił ozdobić maskę swojego Rolls-Royca Silver Ghost osobistą maskotką ale inaczej niż w większości przypadków nie była ona wynikiem realizacji próżniaczej zachcianki bogacza ale Miłości, miłości wielkiej, miłości skrywanej, fascynującej, jedynej prawdziwej. Znany już malarz i rzeźbiarz przyjaciel i protegowany lorda i Eleanor, Charles Sykes absolwent Royal College of Art w Londynie wykonał maskotkę, figurkę kobiety w zwiewnych szatach, dotykającą palcem ust w symbolu sekretu a modelką była sama Eleanor Velasco Thornton. Nazwali tę figurkę The Whisperer, tak też jak donosi historia lord nazywal swojego Rolls-Royca Silver Ghost którym zabierał wielokrotnie Eleanor na przejażdżki w których czasami towarzyszył Charles Sykes. Specjaliści twierdzą, że był to model Silver Ghost Type 70 o numerze podwozia 1404. Sykes pracował także dla lorda w jego The Car Illustrated wykonując ilustracje i tworząc obrazy. Jeden z najlepszych obrazów Syksa wisi dzisiaj w gabinecie lorda w pałacu Beaulieu a jego kopia w kolorze zdobiła okładkę świątecznego wydania The Car Illustrated w 1906 roku o jakże zanjomej nazwie The Spirit of Speed. W tym czasie około 1911 roku rodzila się także legenda firmyRolls-Royce i maskotki Spirit of Ecstasy. Ponieważ wielu właścicieli samochodów Rolls-Royce ozdabiało swoje pojazdy przeróżnymi maskotkami według własnego gustu i upodobania, często marnymi a nawet wulgarnymi a firma nie posiadała w ofercie nic odpowiedniego, dyrektor w zarządzie firmy Rolls-Royce, Cloude Johnson, zamówił wykonanie firmowej maskotki. Kogo wybrał, żadna tajemnica, za namową przyjaciela, lorda Montagu, Charlesa Syksa. Wykonywał on już wcześniej prace dla Rolls-Royce w tym sześć obrazów w katalogu firmy roku 1910/19111 nazwanych Arrival at the Opera, Arrival at a Country House, Arrival at the Golf Links, Arrival at the Meets, Arrival at the Convert-side, Arrival at the Salmon Stream. Nie napracował się on wielce, artyści w owym czasie znani byli z lenistwa, w lutym 1911 roku przedstawił figurkę którą w zamyśle mial już od dłuższego czasu, miała symbolizować wyznawane przez Rolls-Royca ideały prędkości, ciszy, elegancji, energii zamkniętej z gracją w żywym organiźmie bardzo podobną do tej wykonanej dla lorda. Córka artysty Jo Sykes w pamiętnikach wspomina, że widziała wielokrotnie Eleanor Thornton pozującą dla ojca chociaż zapamietała ją jako kobietę silną, pełną wigoru z pewnością nie zwiewną i ulotną jak artysta przedstawił jej postać w figurce. Znany jest również fakt, że artysta nie chciał wykonać maskotki na podobieństwo greckiej Nike tak jak tego oczekiwał Cloude Johnson. Najpierw jako opcjonalny dodatek a poźniej od 1920 roku jako standard firmy Rolls-Royce maskotka zwana Spirit of Ecstasy zdobi każdy samochód tej marki. Charles Sykes był wyłącznym wytwórcą maskotki aż do 1948 roku metodą traconego wosku czego rezultatem jest odmienność każdego egzemplarza, produkcję zorganizowano na Brompton Road 193 w zachodnim Londynie, później jej wytwarzaniem zajął się wyłącznie Rolls-Royce . Aż do 1951 roku każda sztuka była sygnowana inskrypcją Charles Sykes, February 1911, FEB6,1911 lub 6.2.11. W 1920 w Paryżu odbyła się wystawa konkurs najpiękniejszych maskotek samochodowych, pierwsze miejsce zajęła Spirit of Ecstasy Rolls-Royca wykonana na tą okazję w złocie przez Syksa. W ciągu nastepnych lat maskotka zyskała również inne nazwy jak Emily, Silver Lady lub Flying Lady. W 1943 roku Charles Sykes wykonał wersję klęczącą Spirit of Ecstasy dla pierwszych powojennych modeli Silver Wraiht oraz Silver Down. Z czasem okazało się, że piekna figurka zdobiąca każdy samochód legendarnej marki nie jest tylko kawałkiem metalu ukształtowanym przez zdolnego artystę, ale jest legendą miłości zamkniętą w metalu, której tak nam wszystkim potrzeba. W 1915 roku lord Montagu został wydelegowany jako doradca Gubernatora Indii do spraw mechanicznego transportu, Eleanor miała mu towarzyszyć w podróży o czym korespondowała z żoną lorda. Tragedia spotkała ich 30 grudnia 1915 roku na pokładzie SS Persia w drodze do Indii na Morzu Śródziemnym na południe od Krety. Niemieckie torpedy łodzi podwodnej U38 dosięgły statek, zatonął w ciągu pięciu minut, nie było czasu na zajęcie miejsca w szalupach ratunkowych a wielka fala zmyła z pokładu lorda i jego miłość Eleanor. Do końca życia ubolewał, że nie trzymał jej w ramionach dość mocno i spotykając się z ich córką Joanną w hotelu Ritz opowiadał o jej wspaniałej matce. Lord przeżył i wrócił do Londynu gdzie zmarł cznernaście lat później zabierając ze sobą sekret wielkiej miłości do wspaniałej kobiety Eleanor Velasco Thornton legendarnej maskotki Rolls-Royce a Charles Sykes nigdy aż do śmierci w 1950 roku nie wspomniał publicznie o swojej muzie. Simon-S801.02.011 www.imperialcars.pl

Historia renowacji

100 letnia historia maskotki Rolls-Royce, droga zabawka,kosztuje ok.350EURO,od pewnego czsu wersja ruchoma, chowająca sie w przypdaku poruszenia, bardzo lubiana przez wandali

Wyposażenie oraz ciekawostki technologiczne

wykonywana z metalu w wersji chromowanej, srebrnej, złotej również w brązie

Zloty oraz imprezy

Zaloguj się aby skorzystać z tej opcji.

Właściciel

szymon

mazowieckie

Musisz się zalogować, aby móc wysłać wiadomość.

Lista albumów użytkownika (2)